Prístup zameraný na žiaka |
|
Rozvojová fáza 1 - kompetentní replikátori |
Rozvojová fáza 2 - uvedomelí praktizujúci učitelia |
Rozvojová fáza 3 - expertní facilitátori |
Kľúčové oblasti |
1.1 |
1.2 |
2.1 |
2.2 |
3.1 |
3.2 |
1. Aktívne učenie sa žiakov |
Pozná základné vyučovacie metódy podporujúce aktívne učenie sa žiaka; |
Využíva základné vyučovacie metódy podporujúce aktívne učenie sa žiaka; |
Dokáže motivovať žiakov k poznávaniu, k učeniu; pozná a využíva úlohy umožňujúce aktívne objavovanie pri učení sa, riešenie problémov, brainstorming, diskusie, kritické myslenie, experimentovanie, činnostné a zážitkové učenie sa, bádateľské aktivity; prevrátenú výučbu; využíva prostriedky na podporovanie zvedavosti a predstavivosti žiakov; poskytuje podporu žiakom (scaffolding); využíva skupinovú prácu a zmiešané učenie |
Vytvára priestor na vlastnú aktivitu žiakov; podporuje kreativitu a hlboké prežívanie vlastnej aktívnej práce; podnecuje žiakov k tomu, aby si osvojili efektívne stratégie a metódy zamerané na odhaľovanie, riešenie problémov, overovanie správnosti riešení; dokáže redukovať správanie žiakov vedúce k pasívnej participácii na vyučovaní; |
Dokáže usmerňovať začínajúcich učiteľov, inšpirovať a motivovať kolegov k zaujatiu aktívneho prístupu; monitoruje prácu svojich kolegov a poskytuje im konštruktívnu spätnú väzbu zameranú na nabudenie žiakov; |
Poskytuje pomoc a poradenstvo kolegom v oblasti využívania aktivizujúcich metód; poskytuje ukážkové hodiny s následnou analýzou; vedie vzdelávacie semináre (webináre) a workshopy zamerané na prostriedky aktivizácie žiakov v rámci svojej školy a ďalších vzdelávacích inštitúcií; iniciuje a predkladá návrhy na vylepšenie v podmienkach danej inštitúcie, hľadá príklady osvedčených postupov (príležitosti na porovnávanie) |
2. Učebný obsah |
Pozná prístupy zamerané na štrukturovanie a modifikovanie učebného obsahu tak, aby bol pre žiakov zmysluplný a relevantný; |
Využíva prístupy zamerané na štrukturovanie a modifikovanie učebného obsahu tak, aby bol pre žiakov zmysluplný a relevantný; |
Vytvára priestor a vedie žiakov k personalizovaniu učebného obsahu; k efektívnemu konštruovaniu vlastného poznatkového systému; k aplikovaniu získaných teoretických poznatkov do do života žiakov; k medzidisciplinárnemu prístupu vo vzdelávaní, k využívaniu získaných teoretických poznatkov na rozvíjanie zručností a kompetencií žiakov; |
Vytvára priestor a vedie žiakov k aktívnemu spájaniu nových poznatkov s doterajšími poznatkami a skúsenosťami; povzbudzuje žiakov k tomu, aby vyhľadávali a využívali vlastné materiály podporujúce učenie; umožňuje žiakom modifikovať učebný obsah tak, aby bol pre nich relevantný, zmysluplný a personalizovaný, využiteľný v bežnom živote; zameriava sa na kvalitu učenia sa a nie na kvantitu vedomostí; podporuje u žiakov medzidisciplinárny prístup k vzdelávaniu; |
Dokáže usmerňovať začínajúcich učiteľov, inšpirovať a motivovať kolegov k zaujatiu aktívneho prístupu; monitoruje prácu svojich kolegov a poskytuje im konštruktívnu spätnú väzbu zameranú na modifikovanie učebného obsahu tak, aby bol pre daných žiakov zmysluplný, relevantný, využiteľný v bežnom živote s pochopením interakcií medzi školskými predmetmi; |
Poskytuje pomoc a poradenstvo kolegom v oblasti štrukturovania a modifikácie učebného obsahu; poskytuje ukážkové hodiny s následnou analýzou; vedie vzdelávacie semináre (webináre) a workshopy zamerané na adaptáciu učebného obsahu v rámci svojej školy a ďalších vzdelávacích inštitúcií; iniciuje a predkladá návrhy na vylepšenie v podmienkach danej inštitúcie, hľadá príklady osvedčených postupov (príležitosti na porovnávanie) |
3. Kognitívne a afektívne (citové a osobnostné) domény |
Pozná význam kognitívnych procesov. Je si vedomý role, ktorú zohrávajú afektívne činitele (motivácia, emócie, potreby, záujmy, postoje, osobnosť žiakov) pri zvyšovaní efektívnosti učenia sa; pozná prostriedky a metódy na zvyšovanie motivácie pri učení sa daného predmetu |
Podporuje rozvoj kognitívnych procesov, využíva prostriedky a a metódy na zvyšovanie motivácie pri učení sa daného predmetu; dokáže klásť vyvážený dôraz na kognitívne (vnímanie, myslenie, pamäť pozornosť, reč) a afektívne procesy; |
Podporuje rozvoj vyšších kognitívnych procesov (analýza, syntéza, hodnotenie); vedie žiakov k chápaniu súvislostí; podnecuje rozvíjaniu kritického myslenia žiakov; vo výučbe dokáže rešpektovať potreby, záujmy, emócie, postoje a názory žiakov; celkovým pôsobením dokáže udržiavať motiváciu žiakov; |
Dokáže žiakom poskytovať výzvy podnecujúce zvýšené učebné úsilie; dokáže odhaľovať talent a potenciál žiakov, využívať a rozvíjať ho v rámci daného predmetu; |
Dokáže usmerňovať začínajúcich učiteľov, inšpirovať a motivovať kolegov k zaujatiu aktívneho prístupu; monitoruje prácu kolegov a poskytuje im konštruktívnu spätnú väzbu zameranú na vyvážený dôraz na kognitívne a afektívne domény; |
Poskytuje pomoc a poradenstvo kolegom v oblasti vyváženého zamerania na kognitívne a afektívne domény; poskytuje ukážkové hodiny s následnou analýzou; vedie vzdelávacie semináre (webináre) a workshopy zamerané na vyvážený dôraz na kognitívne a afektívne domény v rámci svojej školy a ďalších vzdelávacích inštitúcií; iniciuje a predkladá návrhy na vylepšenie v podmienkach danej inštitúcie, hľadá príklady osvedčených postupov (príležitosti na porovnávanie); |
4. Triedna klíma a učebná atmosféra, vzťahy v triede |
Pozná faktory ovplyvňujúce sociálnu klímu a pozitívnu učebnú atmosféru v triede; pozná stratégie riešenia problémov |
Vytvára pozitívnu učebnú atmosféru v triede, žiakom poskytuje pocit istoty a bezpečia; žiakov vníma pozitívne a otvorene prejavuje lásku a starostlivosť, pozná a rešpektuje vývinové a individuálne osobitosti žiakov (odlišnosti žiakov); v praxi využíva stratégie riešenia problémov; |
Vytvára a udržiava v triede pozitívnu sociálnu klímu bez stresu a frustrácií; podporuje rozvíjanie pozitívnych vzťahov so žiakmi a medzi spolužiakmi; ovláda svoje prejavy prípadných negatívnych emócií, vytvára podmienky pre rozvíjanie kooperácie a tímovej spolupráce namiesto individuálnej súťaživosti; dokáže plne akceptovať žiakov s ich individuálnymi osobitosťami, odhaľovať ich silné stránky a prostredníctvom nich rozvíjať potenciál žiakov v danom predmete; v triede udržuje prirodzenú disciplínu; |
Vytvára podmienky na plnú sebarealizáciu žiakov v rámci daného predmetu; predchádza negatívnym javom (výsmech, zosmiešňovanie, trestanie, vytváranie bariér, záškoláctvo, podvádzanie, demotivácia, šikanovanie); dokáže riešiť vzniknuté negatívne javy; predchádza vzniku konfliktných situácií; dokáže riešiť alebo usmerňovať žiakov pri riešení konflikných situácií; |
Pomáha riešiť rôzne problémové situácie a rozvíjať stratégie na riešeie problémových situácií v triede; dokáže usmerňovať začínajúcich učiteľov, inšpirovať a motivovať kolegov k zaujatiu aktívneho prístupu; monitoruje prácu kolegov a poskytuje im konštruktívnu spätnú väzbu zameranú na predchádzanie negatívnym javom, kofliktným situáciám a vytváranie prirodzenej disciplíny v triede; |
Poskytuje pomoc a poradenstvo kolegom pri predchádzaní a riešení negatívnych javov a konflitných situácií; spolupracuje so školským a poradenským psychológom, vedie vzdelávacie semináre (webináre) a workshopy zamerané na predchádzanie a riešenie negatívnych javov a konflitkných situácií v rámci svojej školy a ďalších vzdelávacích inštitúcií; iniciuje a predkladá návrhy na vylepšenie v podmienkach danej inštitúcie; |
5. Hodnotenie a spätná väzba |
Pozná metodické usmernenia pre hodnotenie a pedagogicko-psychologické zákonitosti využívania odmeny a trestu; |
Využíva vhodné metódy hodnotenia zamerané na proces učenia sa (vrátane snahy a angažovanosti na učebnom procese); dominantne využíva povzbudzovanie a pozitívnu spätnú väzbu; prejavuje vieru v potenciál žiakov a ich napredovanie; |
Využíva prostriedky hodnotenia posilňujúce vnútornú motiváciu, vytváranie pozitívneho obrazu o sebe, sebaistoty a primeraného sebavedomia žiakov; vedie žiakov ku kriticko-analytickej sebareflexii a sebahodnoteniu ako aj hodnoteniu výkonov rovesníkov; |
Poskytuje žiakom konštruktívnu spätnú väzbu s dôrazom na ich silné stránky a optimálne rozvíjanie ich potenciálu; vytvára atmosféru objektívneho kritického a konštruktívneho hodnotenia, sebahodnotenia a hodnotenia rovesníkmi; povzbudzuje žiakov, k tomu, aby zodpovedne rozmýšľali nad svojimi možnými schopnosťami a budúcimi ambíciami; |
Dokáže usmerňovať začínajúcich učiteľov, inšpirovať kolegov k zaujatiu aktívneho prístupu; monitoruje prácu svojich kolegov a poskytuje im konštruktívnu spätnú väzbu zameranú na efektívne hodnotenie motivujúce žiakov a rozvíjajúce ich zdravé sebavedomia; |
Poskytuje pomoc a poradenstvo svojim kolegom v oblasti efektívneho hodnotenia a rozvíjania zdravého sebavedomia žiakov; poskytuje ukážkové hodiny s následnou analýzou; vedie vzdelávacie semináre (webináre) a workshopy zamerané na efektívne hodnotenie žiakov a poskytuje konštruktívnu spätnú väzbu v rámci svojej školy a ďalších vzdelávacích inštitúcií; iniciuje a predkladá návrhy na vylepšenie v podmienkach danej inštitúcie; hľadá príklady osvedčených postupov (príležitosti na porovnávanie) |
6. Role učiteľa, vzťah so žiakmi |
Pozná metódy a stratégie facilitovania efektívneho učenia sa žiakov. Pozná zákonitosti vytvárania a udržiavania prirodzenej autority; |
Využíva metódy a stratégie facilitovania efektívneho učenia sa žiakov; buduje si partnerský vzťah so žiakmi založený na vzájomnej úcte a dôvere; buduje si prirodzenú autoritu; |
Dokáže efektívne facilitovať učenie sa žiakov tak, aby si optimálne rozvíjali vedomosti, zručnosti a kompetencie v rámci svojho potenciálu; vytvára priestor pre otvorené prejavovanie názorov a postojov žiakov; pozná metódy a stratégie rozvíjania metakognitívnej uvedomelosti žiakov (sebapoznávanie - štýly a stratégie učenia sa, individuálne osobitosti); umožňuje žiakom participovať na rozhodovaní o dianí v triede tak, aby rozvíjal ich samostatnosť a zmysel pre zodpovednosť za svoje učenie sa; |
Vedie žiakov k sebapoznávaniu, k vytváraniu pozitívnych vzťahov k sebe samým, k formovaniu pozitívneho obrazu o sebe, sebaúcty a primeraného sebavedomia; vedie žiakov k rozvíjaniu metakognitívnej uvedomelosti (sebapoznávanie - štýly a stratégie učenia sa individuálne osobitosti); zapája žiakov do plánovania a rozhodovania o dianí v triede; svojím celkovým pôsobením vychováva autonómnych žiakov schopných zodpovedne riadiť svoj proces učenia sa; |
Dokáže usmerňovať začínajúcich učiteľov, inšpirovať kolegov k zaujatiu aktívneho prístupu; monitoruje prácu kolegov a poskytuje im konštruktívnu spätnú väzbu zameranú na efektívne facilitovanie výučby, vytváranie partnerských vzťahov so žiakmi a výchovu autonómnych žiakov; |
Poskytuje pomoc a poradenstvo svojim kolegom v oblasti efektívneho facilitovania výučby; poskytuje ukážkové hodiny s následnou analýzou; vedie vzdelávacie semináre (webináre) a workshopy zamerané na efektívne facilitovanie výučby, vytváraie partnerských vzťahov so žiakmi a výchovu autonómnych žiakov v rámci svojej školy a ďalších vzdelávacích inštitúcií; iniciuje a predkladá návrhy na vylepšenie v podmienkach danej inštitúcie, hľadá príklady osvedčených postupov (príležitosti na porovnávanie) |
Uč sa a veď |
|
Rozvojová fáza 1 - kompetentní replikátori |
Rozvojová fáza 2 - uvedomelí praktizujúci učitelia |
Rozvojová fáza 3 - expertní facilitátori |
Kľúčové oblasti |
1.1 |
1.2 |
2.1 |
2.2 |
3.1 |
3.2 |
7. Poznanie seba samého (metakognícia) |
Uvedomuje si potebu poznania svojich silných a slabých stránok; |
Vyhľadáva prostriedky (testy, odborné články, kurzy) na sebapoznávanie, rozvíja si zručnosti sebareflexie; |
Pozná svoje silné a slabé stránky (talent, asertivita, empatia, intuícia, vytrvalosť, trpezlivosť, flexibilita, odbornosť, zručnosti kritického myslenia, schopnosť robiť rozhodnutia apod.), cielene sa rozvíja pre dosiahnutie plnej sebarealizácie; |
Ovláda stratégie na využívanie svojich silných stránok a kompenzácie slabých stránok, svojim proaktívnym prístupom podnecuje a inšpiruje svoje okolie; |
Poskytuje podnety na sebareflexiu a rozvíjanie metakognície svojim kolegom; |
Poskytuje pomoc a poradenstvo kolegom; vedie vzdelávacie semináre (webináre) zamerané na sebauvedomenie; iniciuje a predkladá návrhy na vylepšenia v podmienkach danej inštitúcie, porovnáva; |
8. Usmerňovanie svojho ďalšieho rozvoja |
Pociťuje potrebu osobnostného a profesionálneho rastu, je pripravený sa celoživotne vzdelávať a odborne i osobnostne rásť; |
Aktívne vyhľadáva možnosti svojho ďalšieho rozvoja a dokáže si stanoviť ciele svojho profesijného rozvoja; |
Zúčastňuje sa rôznych vzdelávacích podujatí a využíva možnosti samovzdelávania; |
Má vytvorené pravidelné návyky vzdelávania sa a samovzedlávania, podnecuje druhých k sebavzdelávacím aktivitám; |
Poskytuje podnety na sebavzdelávanie; iniciuje vzdelávacie a projektové aktivity zamerané na profesijný a osobnostný rozvoj; |
Poskytuje pomoc a poradenstvo v danej oblasti, vedie vzdelávacie semináre (webináre) zamerané na profesijný a osobnostný rozvoj, iniciuje a predkladá návrhy na vylepšenie v podmienkach danej inštitúcie, porovnáva; |
9a. Komunikácia a kooperácia s kolegami a vedením na škole |
Pozná zákonitosti efektívnej komunikácie, je otvorený spolupráci; |
Uplatňuje zákonitosti efektívnej komunikácie, dokáže plniť úlohy v tíme; |
Počúva a rešpektuje názory druhých (a odlišné postoje, vie, kedy spraviť kompromis), dokáže oceniť úsilie druhých, svoju prácu v tíme vykonáva spoľahlivo, konflikty rieši efektívne; |
Dokáže efektívne spolupracovať, akceptuje rozdelenie rolí, aktívne sa podieľa na riadení tímovej práce; dokáže vytvárať a udržiavať pozitívnu pracovnú atmosféru |
Dokáže iniciovať spoluprácu s druhými, rozvíja svoje líderské zručnosti, dokáže uriadiť medzidisciplinárne skupiny; vyhľadáva spoluprácu s inovatívnymi partnermi mimo školu |
Poskytuje pomoc a poradenstvo v danej oblasti; vedie vzdelávacie semináre (webináre) zamerané na komunikáciu a kooperáciu; iniciuje a predkladá návrhy na vylepšenie v podmienkach danej inštitúcie, porovnáva; |
9b. Komunikácia a kooperácia s rodičmi a zákonnými zástupcami žiakov |
Pozná zákonitosti efektívnej komunikácie s rodičmi, je schopný informovať o úspechoch a postupe žiaka na pravidelnej báze; |
Uplatňuje zákonitosti efektívnej komunikácie s rodičmi, je otvorený spolupráci s rodičmi; |
Počúva a rešpektuje názory rodičov, vie oceniť ich úsilie, rozvíja a udržiava partnerstvo s rodičmi (dáva im do povedomia spôsoby, akými napredovať) |
Zdieľa kladné i záporné zistenia s rodičmi a navrhuje riešenia |
Je schopný spolupracovať s rodičmi na neformálnej úrovni, organizuje voľnočasové aktivity po škole s rodinami; |
poskytuje pomoc a poradenstvo v danej oblasti; vedie vzdelávacie semináre (webináre) zamerané na komunikáciu a kooperáciu s rodičmi; iniciuje a predkladá návrhy na vylepšenie v podmienkach danej inštitúcie, porovnáva; |
10. Reziliencia a stres manažment |
Pozná efektívne stratégie na zvládanie záťažových situácií (stres, frustrácia, konflikt), pozná zákonitosti psychohygieny; |
Využíva stratégie na zvládanie záťažových situácií v pracovnom a osobnom živote, dodržiava zásady psychohygieny* |
Využíva efektívne stratégie na zvládanie záťažových situácií v pracovnom a osobnom živote, zvyšuje svoju odolnosť voči záťažovým situáciám (reziliencia a frustračná tolerancia), dokáže rozpoznať signály vyhorenia; je empatick a vnímavý voči ich pocitom; |
Dokáže predchádzať vzniku záťažových situácií na pracovisku, záťažové situácie zvláda bez dopadu na efektívnosť svojho pedagogického pôsobenia, dokáže predchádzať stavu vyhorenia, stará sa o seba; |
Dokáže iniciovať včasnú intervenciu zameranú na predchádzanie záťažovým situáciám na pracovisku, aktívne participuje na vytváraní pozitívnych medziľudských vzťahov a pozitívnej pracovnej atmosféry; |
Poskytuje pomoc a poradenstvo v danej oblasti; vedie vzdelávacie semináre (webináre) zamerané na predchádzanie a zvládanie záťažových situácií; iniciuje a predkladá návrhy na vylepšenie v podmienkach danej inštitúcie, porovnáva; |
11. Orientácia v globálnom kontexte |
Uvedomuje si potrebu prepojenia vzdelávania so širším sociálno-kultúrnym, ekonomickým a politickým kontextom; |
Zaujíma sa o aktuálne dianie vo svete, aktualizuje a prepája svoje pedagogické pôsobenie so súčasným dianím (obsah výučby, prístup, metódy, prostriedky pod.); |
Skúma a zamýšľa sa nad možnosťami rozvíjania svojich kompetencií v súlade s potrebami vývoja spoločnosti (analytické a kritické myslenie, kreativita, využitie interdisciplinárnych vzťahov, digitálna gramotnosť, komplexné riešenie problémov, emočná sebaregulácia a interkultúrna kompetencia); |
Rozvíja svoje kompetencie v súlade s potrebami vývoja spoločnosti, inšpiruje a podnecuje svojich kolegov v danej oblasti; |
Inovuje učebné materiály, iniciuje a predkladá projektové návrhy v danej oblasti, rozširuje ich o medzipredmetové vzťahy; je schopný vidieť "celý obraz", pomáha pri vytváraní školskej atmosféry a kultúry vzdelávania; |
Poskytuje pomoc a poradenstvo v danej oblasti; vedie vzdelávacie semináre (webináre) zamerané na inovácie a aktualizácie pedagogického pôsobenia; je schopný predpovedať nové potreby vo vzdelávaní; iniciuje a predkladá návrhy na vylepšenie v podmienkach danej inštitúcie; je vnímaný ako vzor v komunite; porovnáva. |
|
|
|
|
|
|